dinsdag 18 oktober 2011

Nieuwe NH-90 helikopter maakt eerste deklandingen op varend schip

NH-90 helikopter op dek Hr. Ms. Rotterdam (Foto: ministerie van Defensie)
Met landingen onder wisselende omstandigheden van de NH-90 helikopter op de Hr. Ms. Rotterdam is opnieuw een belangrijke mijlpaal bereikt in de introductie van de gloednieuwe helikopter. De deklanding vond voor het eerst plaats op een Nederlands varend marineschip.

Dat heeft het ministerie van Defensie maandag gemeld. De afgelopen 2 weken vonden aan boord van de Rotterdam de zogenaamde Ship Helicopter Operational Limitations plaats, een serie tests om te bepalen waar de veilige limieten voor deklandingen liggen.

Om met een helikopter van een schip op te stijgen of aan boord te landen, moet eerst duidelijk zijn wat de veilige limieten zijn.

Want naast de wind die op zee staat, zijn er allerlei luchtwervelingen die veroorzaakt worden door de opbouw van het schip. Die veranderen naarmate het schip een andere koers vaart.

Wisselende omstandigheden
In een tweeweekse cyclus werd bij de oefeningen met de NH-90 maximaal gebruikgemaakt van de wisselende weersomstandigheden, van zonnig/windstil tot windkracht 7 met buien.

Dit maakte volgens het ministerie van Defensie een perfecte trainingsopbouw mogelijk.

De NH-90 voerde per vlucht ongeveer 20-25 deklandingen uit op de beide helikopterspots van de Hr. Ms. Rotterdam. Het schip voer daarbij steeds een andere koers voer.

Kostenbesparing
De tests met de NH-90 werden uit kostenoverwegingen voor het eerst hoofdzakelijk in eigen beheer uitgevoerd en stonden onder supervisie van het Kantoor Testvliegen.

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium gaf hierbij slechts beperkte data-ondersteuning door.

De landingen op de Rotterdam waren een nieuwe en belangrijke mijlpaal in de introductie van de NH-90 helikopter bij de krijgsmacht.